Den bästa dagen någonsin

Jag har tyvärr inga bilder på mig själv från midsommar i en fin klänning och blommor i håret. Jag firade midsommar i Brunnsberg mitt ute i skogen med mina nära och kära. Det var den bästa midsommaren jag någonsin haft tror jag. Och när man är mitt ute i ingenstans, det är lite kallt och man är bara med människor man trivs så otroligt bra med så känner man inte sånt superbehov av att klä sig i en fin (kanske lite obehaglig) långklänning som jag hade tänkt från första början. Iallafall! När jag hade varit hemma i sandviken i några dagar så åkte jag till Emilia och hälsade på henne i mora. Dagen efter det kom mormor och hämtade upp mig och vi hämtade upp Johanna och rasmus vid tågstationen, för att åka vidare mot Brunnsberg. Får alltid sån otrolig hemmakänsla när man åker vägen genom Älvdalen. Så många gånger som jag har åkt där, så många gånger jag har suttit och kollat på dalälven och den oändliga gröna skogen genom bilfönstret och så många gånger som jag tänk "där bor mina kusiner", eller "där uppe bor farfar"  när vi åker förbi de små vägarna som leder till deras gårdar. 

Så, när vi kom fram till Brunnsberg (som förövrigt är en liiiten by utanför Älvdalen, som också är en liten by) så var mamma, Johan, Joel och Frida redan där. De som bor där på gården är min morbror, han fru Nettan och deras barn. Samt min morfar och Eva. Plus en massa djur.

De vuxna hade redan börjat med maten så jag Johanna och Rasmus gick runt lite på gården medan vi väntade på att den skulle bli klar. Och min hemmakänsla är verkligen total just då. Vilken lyx att kunna vara på sitt favoritställe med alla sina favoritmänniskor egentligen! Senare på kvällen åt vi gott och drack massa vin. Detta var dagen innan midsommar.
Vaknade upp på midsommar och Johanna Rasmus och Jag bestämde oss för att åka ner på byn en snabbis för att köpa något att äta. När vi kom tillbaka hade alla börjat fixa med lite småsaker inför kvällen. Vi "barn" skulle fixa lite med lekar till senare då vi skulle ha femkamp, rätt så svår uppgift visade det sig. Men tillslut fick vi till det! När kvällen kom hade de bjudit in lite folk från byn som också skulle vara med och fira midsommar, så vi var rätt många som skulle sitta och äta vid långbordet på balkongen tillsammans. Där satt vi länge och pratade, skrattade och drack tillsammans en lång stund! Ni vet när man mår så himla bra att man önskar att man kunde spara ett ögonblick och bara få vara där om och om igen? Detta var ett sånt ögonblick. 
Vi lekte tillslut lekarna som vi hade arrangerat och som vi skrattade. Mitt lag förlorade men vad gör väl det:)  Det dansades runt en liten midsommarstång som vi gjort själva  och kvällen avslutades nere i slogboden. Det hade hunnit bli mörkt så vi satt alla vid elden medan en man satt och spelade dragspel och de flesta försökte sjunga med, men det lät väl lite sådär, hahah. 
Den här dagen var en sån där dag som nästan gör lite ont att tänka på för det var så underbart och man vill bara ha exakt den dagen en gång till, och det går verkligen inte att beskriva med ord hur bra allting var.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0